Tolerancja to za mało
Podkast zespołu edukacji Polskiej Akcji Humanitarnej, w którym zastanawiamy się jak brać na siebie część odpowiedzialności za zmianę świata na lepsze.

Tolerancja to za mało

Przedstawiamy podkast zespołu edukacji Polskiej Akcji Humanitarnej pt. “Tolerancja to za mało”, w którym
Joanna Pankowska i Łukasz Bartosik, wraz z gośćmi i gościniami, wskazują, jak być więcej niż tolerancyjną i tolerancyjnym.

Śledź nasz podkast

Polub nas w aplikacji, w której słuchasz podkastów, aby nie przegapić kolejnych odcinków!

Przejdź do konkretnego odcinka

1. Europa (nie) jest pępkiem świata
2. Zanim wyślesz paczkę z pomocą
3. Rasizm po polsku
4. Język tworzy rzeczywistość
5. Celebryci/tki ratują Afrykę
6. Woda jako globalne wyzwanie
7. Zakręcanie kranu nie wystarczy
8. Subiektywnie o wolonturystyce
9. Nadzieja w kryzysie (klimatycznym)
10. Podróżnicze dylematy
11. Ile jest świata w polskiej edukacji?
12. Pomoc humanitarna – praca czy wolontariat?
13. Jak szkoła utrwala stereotypy?
14. Praca z migrantami/tkami na co dzień
15. Czy zawsze warto rozmawiać?
16. Jak rozmawiać, gdy w grę wchodzą wartości?
17. Youtubowe opowieści o świecie
18. Czego nie wiemy o Romkach i Romach?
19. Odcinek o pomocy humanitarnej dla Ukrainy
20. Mit o braku wody w Afryce
21. Alternatywne narracje o świecie
22. Refleksje z granicy polsko-ukraińskiej
23. Pomoc na terenie Ukrainy
24. Czy Polska jest zbyt biedna, aby pomagać?
25. O rasizmie – indywidualnie i strukturalnie
26. Krytyczne wyobrażenia o świecie
27. Integracja czy asymilacja?
28. Emocje i liczby wokół mowy nienawiści
29. Korzenie islamofobii
30. Czy nauka uratuje nas przed brakiem wody?
31. Na styku wody i zmian klimatu
32. Jak pokazywać osoby w kryzysach humanitarnych?
33. Edukacja jako budowanie relacji
34. Kłopot z wolonturystyką

35. Intersekcjonalnie, czyli jak?
36. Czy w aktywizmie jest miejsce na dobrostan?
37. O granicach żartu z Olgą Drenda
38. Sojusz na rzecz sprawiedliwości rasowej w Polsce
39. Procedury i realia uchodźcze w Polsce
40. W poszukiwaniu optymizmu i/lub nadziei
41. Narracje w książce “Krwawy kobalt”
42. Jedzenie ma (globalne) znaczenie

Już wkrótce kolejne odcinki

0. Zapowiedź audycji

Posłuchaj o czym jest ten podkast.

1. Europa (nie) jest pępkiem świata

Do pierwszego odcinka podkastu zaprosiliśmy bliskie nam osoby, które podzieliły się swoimi doświadczeniami ze zmianą perspektywy. Ich historie pomogą nam zrozumieć, jak europocentryzm objawia się na co dzień.

W odcinku wspomniana jest mapa „Zmień perspektywę”  oraz portal o wolontariatach zagranicznych: www.zanimpomozesz.pl.

2. Zanim wyślesz paczkę z pomocą

W drugim odcinku zastanawiamy się, jakie pytanie warto sobie zadać, zanim zorganizujemy akcję pomocową. Usłyszymy też perspektywę osób, które na co dzień zajmują się pomocą humanitarną.

W odcinku wspomniane są: Plakat „Zanim wyślesz paczkę z pomocą”  i Teledysk „Africa for Norway” https://youtu.be/oJLqyuxm96k

3. Rasizm po polsku

W trzecim odcinku przyglądamy się temu, kto i co mówi na temat rasizmu w polskiej debacie publicznej. Usłyszymy również perspektywę ciemnoskórych Polek.

W odcinku cytowane są fragmenty rozmowy #DontCallMeMurzyn: www.youtu.be/xwIfFRmJM0c oraz wywiad z ekspertką: dr Margaret Ohia-Nowak.

Pierwsze trzy odcinki podkastu są współfinansowane z programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.

4. Język tworzy rzeczywistość

W czwartym odcinku rozmawialiśmy o tym jak język tworzy rzeczywistość, czyli m.in. o ramach językowych, feminatywach, języku mediów oraz metaforach dotyczących klimatu, migracji i rozwoju.
Gościnne wypowiedzi:
– Marcin Ilski nt. ram językowych,
– Weronika Wąsowicz nt. klimatu,
– Martyna Jałoszyńska nt. żeńskich końcówek,
– Margaret Amaka Ohia-Nowak nt. swoich badań,
– Sylwia Żulewska nt. osób cudzoziemskich,
– Hubert Walczyński nt. krajów rozwiniętych i rozwijających się.

Wspomnieliśmy w odcinku:
– TED Lera Boroditsky “Jak język kształtuje nasze myśli?”,
– Książki “Metafory w naszym życiu” George’a Lakoffa i Marka Johnsona oraz “Nie myśl o słoniu! Jak język kształtuje politykę.”,
– Kacper Pobłocki „Kapitalizm. Historia krótkiego trwania” oraz Jason Hickel „The divided”.

5. Celebryci/tki ratują Afrykę

W kolejnym odcinku rozmawiamy między innymi o zaangażowaniu znanych osób w pomoc i dlaczego coraz częściej spotyka ich za to krytyka. Wspominamy również o romantyzowaniu biedy, prawach dziecka i o tym, kto jest w centrum opowieści pomocowych.
Gościnne wypowiedzi:
– Magdalena Szymańska, Fundacja Go’n’Act http://podrozeaprawadziecka.pl
– Helena Krajewska, specjalistką do spraw współpracy z mediami w Polskiej Akcji Humanitarnej
– Anna Wiatrowska, Instagram @queerowyfeminizm

6. Woda jako globalne wyzwanie

Jest to pierwszy z dwóch odcinków nt. wody. Rozmawiamy w nim m.in. o tym jaką wodę nazywamy czystą, co ma woda do praw kobiet i czy Afryka to suchy kontynent. A także o tym jak kryzys klimatyczny wpływa na dostęp do wody i co z tym robią organizacje pomocowe.

Wspomniane w odcinku broszury:
– Woda jako globalne wyzwanie
– Woda w kryzysie klimatycznym

Gościnne wypowiedzi:
Paweł Cieślar – mgr inż. w zakresie specjalizacj technologia wody i ścieków https://swiatwody.blog
Aleksandra Kardaś – fizyczka atmosfery, autorka “Książki o wodzie” oraz współautorka podręczników “Nauka o klimacie” i “Klimatyczne ABC”
Anna Reichel oraz Beata Dolińska – Polska Akcja Humanitarna

7. Zakręcanie kranu nie wystarczy

W drugim z kolei odcinku nt. wody rozmawiamy m.in. o śladzie wodnym w jedzeniu, ubraniach, energii i Internecie. A także o konfliktach o wodę, m.in. na przykładzie Boliwii.

Wspominamy w odcinku animację: zobacz ją tutaj.

Broszury PAH nt. wody:
– Woda jako globalne wyzwanie
– Woda w kryzysie klimatycznym

Gościnne wypowiedzi:
– Dominika Cieślar oraz Anna Kokocińska z Fundacji Kupuj Odpowiedzialnie
– Paulina Górska – Eko aktywistka, jedna z najbardziej wpływowych eko influencerek w Polsce. Edukuje na Instagramie w profilu @eko.paulinagorska. Autorka bloga o tematyce ekologicznej www.paulinagorska.com
– Marek Józefiak – rzecznik prasowy Greenpeace Polska
– Joanna Gocłowska-Bolek z Ośrodka Analiz Politologicznych i Studiów nad Bezpieczeństwem Uniwersytetu Warszawskiego
– Adam Traczyk z Fundacji Global.Lab

8. Subiektywnie o wolonturystyce

W ósmym odcinku opowiadamy subiektywnie o zjawisku wolonturystyki, na podstawie naszego doświadczenia wyjazdu na staże do Ghany i Kenii. Opowiadamy też o wątpliwościach przed wyjazdem i po powrocie. A także jak na tę sytuację patrzymy z perspektywy czasu.

Więcej o wolontariatach zagranicznych: http://zanimpomozesz.pl/.

9. Nadzieja w kryzysie (klimatycznym)

W dziewiątym odcinku rozmawiamy z Tomaszem Markiewką, autorem książki “Zmienić świat raz jeszcze. Jak wygrać walkę o klimat”.

10. Podróżnicze dylematy

W dziesiątym odcinku podkastu rozmawiamy z Pawłem Cywińskim, współtwórcą portalu www.post-turysta.pl. Wspólnie zastanawiamy się m.in. nad etycznością podróży i egzotycznością Polski.

Odcinek realizowany z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy, finansowanego z Funduszy EOG.

11. Ile jest świata w polskiej edukacji?

W jedenastym odcinku zastanawiamy się czym jest edukacja globalna, czy jest na nią przestrzeń w szkole i mediach, a także czy dyskusje o świecie są zawsze polityczne.

Gościnne wypowiedzi
– Agata Karolczyk-Kozyra, nauczycielka, autorka bloga Kreatywny polonista
– Wiktoria Kędzierska i Leszek Mróz, osoby uczniowskie z projektu Kompas Kryzysowy
– Justyna Suchecka, dziennikarka
– Maciej Okraszewski, autor Działu Zagranicznego

12. Pomoc humanitarna - praca czy wolontariat?

Przedstawiamy dwunasty odcinek serii, w którym z okazji Dnia Pomocy Humanitarnej, razem z osobami pracującymi w PAH w Polsce oraz Sudanie Południowym opowiadamy o tym jak w praktyce wygląda praca w sektorze humanitarnym. Zmierzyliśmy się z mitami pracy pracowników i pracownic humanitarnych oraz opowiadamy jak postawić pierwsze kroki w tym kierunku.

Gościnne wypowiedzi:
– Dorota Serafin – dyrektor zarządzająca PAH
– Magdalena Kuśka – koordynatorka do spraw wdrażania i jakości programów
– Ali Muhammad – koordynator HR działań PAH w Sudanie Południowym
– Badi Zacchaus – pracownik ds. higieny i sanitariatów PAH
– Dr Elżbieta Mikos-Skuza – koordynatorka studiów podyplomowych pomocy humanitarnej

13. Jak szkoła utrwala stereotypy?

W trzynastym odcinku przyjrzeliśmy się podręcznikom szkolnym, w kontekście opowieści o świecie. Powróciliśmy też do naszych lektur z dzieciństwa, zastanawiając się, czy wciąż warto je czytać.

Gościnne wypowiedzi:
– Ola Korczak, nauczycielka w warszawskim CLV Liceum im. Bohaterek Powstania Warszawskiego, doktorantka analizująca lektury szkolne
– Elżbieta Kielak, Grupa Zagranica, współautorka analiz podręczników szkolnych https://zagranica.org.pl/zasoby/

Odcinek realizowany z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy, finansowanego z Funduszy EOG.

14. Praca z migrantami/tkami na co dzień

W czternastym odcinku rozmawiamy z Olgą Kuratnik i Sylwią Żulewską z Fundacji EMIC m.in. o tym, jak wygląda integracja osób migranckich w Polsce i czym się różni od asymilacji, a także o tym z czym borykają się osoby ubiegające się o status uchodźcy.

Więcej o Fundacji EMIC: www.emic.com.pl.

Odcinek realizowany z dotacji programu Program Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy – finansowanego z Funduszy EOG.

15. Czy zawsze warto rozmawiać?

Wspierając się gościnnymi wypowiedziami Olgi Ślepowrońskiej, Gabrieli Górskiej, Sylwii Żulewskiej, Kamili Wisz oraz Bumiego Phillipsa, zastanawiamy się nad tym czy zawsze i ze wszystkimi, warto podejmować się rozmów na „trudne” tematy, czyli takie dotyczące m.in. wartości i dyskryminacji. Temat będziemy kontynuować w kolejnym odcinku.

Odcinek realizowany z dotacji programu Program Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy – finansowanego z Funduszy EOG.

16. Jak rozmawiać, gdy w grę wchodzą wartości?

Jest to kontynuacja odcinka 15 pt. „Czy zawsze warto rozmawiać?”. Tym razem wraz z Lidią Prokopowicz, Magdą Bodzan, Kaliną Kabat i Sylwią Żulewską, zastanawiamy się z perspektywy edukatorki i rodzica jak prowadzić rozmowy na społeczne tematy. A także czy warto reagować na dyskryminujące lektury i jak poradzić sobie, gdy ktoś nam zwraca uwagę.

Pomocniki PAH: 

Odcinek realizowany z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy – finansowanego z Funduszy EOG.

17. Youtubowe opowieści o świecie

W odcinku rozmawiamy z dr hab. Pawłem Nowakiem – autorem zrealizowanego dla PAH badania „Gdy OBCY czuje się jak u siebie – obraz krajów Globalnego Południa w polskich filmach podróżniczych na YouTubie”. Jest to dla nas punkt wyjścia do dyskusji nad tym jaki jest dominujący w Polsce obraz krajów afrykańskich, azjatyckich i amerykańskich oraz co zrobić, by wyjść poza powszechne schematy.
Pobierz raport oraz jego skrót: www.pah.org.pl/narracje/
Odcinek realizowany z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy – finansowanego z Funduszy EOG.

18. Czego nie wiemy o Romkach i Romach?

Do nagrania zaprosiliśmy Joannnę Talewicz-Kwiatkowską, która jest badaczką z Uniwersytetu Warszawskiego, zajmującą się społecznością romską. Zapytaliśmy ją m.in. o to co czym charakteryzuje się ta grupa i skąd się biorą stereotypy na jej temat.

Odcinek realizowany z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy, finansowanego z Funduszy EOG.

Odcinek o pomocy humanitarnej dla Ukrainy

W tym szczególnym odcinku przybliżymy jak wygląda zaangażowanie Polskiej Akcji Humanitarnej w pomoc Ukrainie, a także wskazujemy kilka kwestii, na które warto zwrócić uwagę podczas pomagania. Usłyszycie także Dorotę Serafin oraz Rafała Grzelewskiego z PAH.

20. Mit o braku wody w Afryce

W odcinku usłyszycie dr. Sebastiana Szklarka, eksperta od zasobów wodnych i współtwórcę bloga „Świat wody”  oraz Magdę Kuśkę – pracowniczkę PAH w Sudanie Południowym. Adresujemy w nim kwestię mitu o suchości Afryki. Przybliżamy także jak od praktycznej strony wygląda pomoc humanitarna w sektorze wodno-sanitarnym.

21. Alternatywne narracje o świecie

W odcinku oprócz nas usłyszycie doświadczenia Moniki, Joli, Pauli i Pawła z przełamywania dominujących opowieści o świecie Opowiemy o tym z jakimi narracjami najczęściej spotykamy się na warsztatach oraz w komentarzach w Internecie. Polecamy też wiele materiałów do których linki znajdują się poniżej:

Projekt realizowany z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG.

22. Refleksje z granicy polsko-ukraińskiej

W odcinku usłyszycie doświadczenia wielu osób działających w punktach PAH na przejściach granicznych, które opowiedzą o tym jak wyglądała ich praca i czy ich wcześniejsze wyobrażenia zgodne były z tym co tam zastały.

Zgłoszenia na wolontariat PAH na granicę ➡

23. Pomoc na terenie Ukrainy

Tym razem przyglądamy się kulisom pomocy humanitarnej udzielanej w Ukrainie. Dzięki gościnnym wypowiedziom osób pracujących w PAH na terenie Ukrainy odkrywamy różnorodność pracy w sektorze humanitarnym, ale także wyzwaniom, z jakimi się ona wiąże.

24. Czy Polska jest zbyt biedna aby pomagać?

W nagraniu staramy się Was przekonać, że Polska wcale nie jest zbyt biedna aby pomagać.
Link do polecanych w odcinku artykułów: www.pah.org.pl/projekt_narracje/#artykuly
Odcinek powstał dzięki wsparciu CARE.

25. O rasizmie - indywidualnie i strukturalnie

W odcinku porządkujemy pojęcia stereotypu, uprzedzenia i dyskryminacji. Skupiamy się przede wszystkim na kwestii rasizmu i spoglądamy na to zjawisko z różnych perspektyw – od aktów agresji indywidualnej po struktury, które podtrzymują dyskryminację rasową. Swoją wiedzą dzieli się z nami także dr Margaret Ohia Nowak, która opowiada m.in. na pytanie czy rasizm dotyczy tylko osób czarnoskórych.

W odcinku wspominamy dwa materiały, które polecamy:

Film “Biały przywilej” – https://youtu.be/6HaJGW8xZ_A

Publikacja „Rasizm – bardziej w nas czy wokół nas?” – https://www.pah.org.pl/app/uploads/2021/02/RASIZM-bardziej-w-nas-czy-wokol-nas.pdf

Odcinek powstał w ramach projektu „Włączamy nowe narracje o świecie”. Projekt realizowany z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG.

26. Krytyczne wyobrażenia o świecie

W tym odcinku przyglądamy się twórczości kolektywu Gesturing Towards Decolonial Futures (w szczególności Vanessy Andreotti), który wywarł spory wpływ na to jakie przestrzenie edukacyjne chcemy tworzyć. Rozmawiamy przede wszystkim o metaforach (m.in. autobusu, Domu Pana), które zachęcają do krytycznej refleksji nad współczesnymi globalnymi wyzwaniami i pozwalają wyjść z utartych schematów.

Gościnnie usłyszycie Magdalenę Klarenbach z Fundacji Otwarty Plan i Agnieszkę Bułacik z New Visions. Tłumaczenie i głos lektorski: Julia Orłowska.

Linki do materiałów wspomnieniach w odcinku:

Cytowana wizualizacja i tabelka z rozróżnieniem na krytyczną i miękką edukacją globalną: .

Oryginał nagrania, w którym Vanessa Andreotti opowiada o swoich działaniach: https://youtu.be/xwxYQ5BxXVE.

Strona kolektywu: https://decolonialfutures.net

Kartografie Domu Pana: https://decolonialfutures.net/portfolio/mini-zine-house-mycelium/

Z polskojęzycznej literatury polecamy artykuł “Postkolonialna edukacja globalna w działaniu:

inicjatywy Open Spaces for Dialogue and Enquiry i Through Other Eyes w dostępnej online publikacji “Edukacja globalna. Polskie konteksty i inspiracje”.

Odcinek powstał w ramach projektu „Włączamy nowe narracje o świecie”. Projekt realizowany z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG.

27. Integracja czy asymilacja?

W tym odcinku dyskutujemy m.in. nad tym czy Polska jest już wielokulturowym krajem i jaka jest różnica między integracją, a asymilacją. Nasze refleksje wspierać będą wypowiedzi trzech osób z doświadczeniem migracyjnym, które poprosiliśmy o podzielenie się swoimi historiami i wiedzą. Są to Tetiana Veksler, Oleksandr Pustovyi i Ivan Davydenko.

28. Emocje i liczby wokół mowy nienawiści

Ten odcinek podkastu jest poświęcony mowie nienawiści – z założeniem braku moralizatorstwa, w oparciu o raporty na temat tego zjawiska, okraszone naszymi doświadczeniami i przemyśleniami. Zastanawiamy się w nim m.in. co może karmić pogardę i nienawiść wobec grup mniejszościowych. Oprócz nas, usłyszycie osoby, które poprowadziły webinary PAH z serii Akademia Aktywistek i Aktywistów:

  • psycholożkę i psychoterapeutkę Annę Cyklińską – “webinar “Gdzie rodzi się strach?” – całość znajdziecie tu: https://youtu.be/sS6JYUrtdww
  • publicystę Przemysława Wielgosza – webinar: “Gra w rasy. Jak kapitalizm dzieli, by rządzić – całość znajdziecie tu:https://youtu.be/MgztwsqDjLs
  • filozofa i publicystę Tomasza Stawiszyńskiego – webinar „Nienawidzę!” Czy zbiorowy strach i niewiedza rodzą nienawiść?”- https://youtu.be/mAlIGGSxZeo

W odcinku powołujemy się na następujące raporty:

  • “Granice nienawiści” –
  • “Mowa nienawiści, mowa pogardy” –
  • “Afryka po polsku” – https://bit.ly/3XpWkbs.
Odcinek podcastu oraz webinary w nim wspomniane powstały w ramach projektu Google Impact Challenge. Jego częścią jest także platforma DOM, na której znajdziecie dodatkowe materiały www.pah.org.pl/dom

29. Korzenie islamofobii

Ten odcinek to rozmowa z prof. Moniką Bobako z Uniwersytetu Adama Mickiewicza, autorką książki “Islamofobia jako technologia władzy”. Przyglądamy się powiązaniom między islamofobią, orientalizmem, rasizmem i antysemityzmem. Dyskutujemy też o historycznych początkach islamofobii oraz jej współczesnej formie, m.in. powiązaniu z kwestią migracji, napięciu między tym zjawiskiem, a działaniami na rzecz praw człowieka.

Odcinek powstał w ramach projektu Google Impact Challenge. Jego częścią jest także platforma DOM, na której znajdziecie dodatkowe materiały www.pah.org.pl/dom

30. Czy nauka uratuje nas przed brakiem wody?

Gościem odcinka jest dr Tomasz Rożek – fizyk, założyciel Fundacji Nauka. To Lubię. Razem szukamy odpowiedzi na tytułowe pytanie, rozmawiając m.in. o technologiach odsalania wody, zużywaniu i odnawianiu wód gruntowych oraz nierównościach w dostępie do czystej wody na świecie.

Podkast realizujemy w ramach kampanii Razem wpływamy na zmiany, organizowanej przez PAH z okazji Światowego Dnia Wody. Więcej o kampanii można przeczytać na stronie pah.org.pl/wplywamy.

31. Na styku wody i zmian klimatu

Ten odcinek to rozmowa z dr Aleksandrą Kardaś, autorką “Książki o wodzie”, fizyczką atmosfery i redaktorką naczelną serwisu Nauka o klimacie. Rozmawiamy o tym, jaki związek mają ekstremalne zjawiska pogodowe z wodą i dlaczego nie występują wszędzie równie intensywnie. Pytamy też o to, co możemy zrobić dla zasobów wodnych w swoim najbliższym otoczeniu, a także co napawa naszą gościnię optymizmem.

Podcast realizujemy w ramach kampanii Razem wpływamy na zmiany, organizowanej przez Polską Akcję Humanitarną z okazji Światowego Dnia Wody. PAH od lat mierzy się z problemami wodnymi i ich konsekwencjami na całym świecie. Dlatego zachęcamy słuchaczki i słuchaczy do wejścia na pah.org.pl/wplywamy i wsparcia działań pomocowych PAH.

32. Jak pokazywać osoby w kryzysach humanitarnych?

Jak pokazywać osoby w kryzysach humanitarnych?Chęć zwrócenia uwagi na cierpienie ludzi w sytuacjach katastrof czy wojny często rodzi wiele dylematów. Jak to zrobić bez naruszania godności tych ludzi? Czy cel uświęca środki? Jaka jest nasza odpowiedzialność za stereotypy, które mogą wzmacniać nasze przekazy? Czy fotografie są w stanie zmieniać postawy ludzi? To część pytań, na które staramy się znaleźć odpowiedzi w tym odcinku podkastu.

Tym razem pomaga nam w tym wiele osób gościnnych, którzy zgodzili się podzielić swoim doświadczeniem:· Jakub Górnicki z Outriders (https://outride.rs/pl/podcast)· Lena Khalid, autorka bloga https://polkanapustyni.pl· Klara Sielicka-Baryłka ze Stowarzyszenia Wikimedia Polska· Rafał Grzelewski z PAH. Zapraszamy także do zapoznania się z materiałami “Jak mówić o większości świata?” -animacją https://bit.ly/film_jak_mowic, ulotką https://bit.ly/ulotka_jak_mowic i handoutem https://bit.ly/handout_jak_mowic. Podkast powstał w ramach projektu Google Impact Challenge. Jego częścią jest także platforma DOM, na której znajdziecie dodatkowe materiały www.pah.org.pl/dom.

33. Edukacja jako budowanie relacji

Tym razem zapraszamy Was na rozmowę między nami oraz Agnieszką Bułacik – edukatorką, facylitatorką, artystką i aktywistką, współtworzącą organizację New Visions. (https://newvisions.me). Jakie przestrzenie edukacyjne chcemy tworzyć? Co ma największą transformującą moc w procesie edukacji? Czy edukacja to aktywizm? M.in. na te pytania odpowiadamy w tym odcinku, dzieląc się doświadczeniem, refleksjami i wątpliwościami.

W rozmowie Agnieszka wspomina m.in. o Szkołe Praktyk Antyrasistowskich: https://newvisions.me/school-of-antiracist-practices oraz programie Taiga: https://newvisions.me/taiga. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o naszych programach edukacyjnych, odwiedź stronę: https://www.pah.org.pl/edukuj. Odcinek powstał w ramach projektu Lokalni/e Sojusznicy/czki Globalnej Solidarności. Projekt jest finansowany przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy EOG i Funduszy Norweskich w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny. Zobacz pozostałe działania projektowe na stronie: https://www.pah.org.pl/lokalnie-globalnie.

34. Kłopot z wolonturystyką

Do rozmowy zaprosiliśmy Alicję Kosińską z Fundacji Go’n’Act, która dzieli się wieloletnim doświadczeniem i wiedzą na temat wolontariatu zagranicznego. Krytycznie spoglądamy na samą definicję wolonturystyki, omawiamy różne jej rodzaje i konsekwencje dla lokalnych społeczności. Nie zabraknie też naszego ulubionego tematu narracji.

Polecamy:

– Publikację pt. „Zanim pomożesz – handbook o etycznym wolontariacie zagranicznym”: https://bit.ly/3NfI7eV

– Artykuł M. Bodzan pt. „Czy jadąc na wolontariat do Afryki* zbawiasz świat?”: https://www.pah.org.pl/wolonturystyka/

Odcinek powstał w ramach projektu Lokalni/e Sojusznicy/czki Globalnej Solidarności. Projekt jest finansowany przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy EOG i Funduszy Norweskich w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny. Zobacz pozostałe działania projektowe na stronie: https://www.pah.org.pl/lokalnie-globalnie.

35. Intersekcjonalnie, czyli jak?

W tym odcinku analizujemy termin intersekcjonalności. Wspiera nas w tym wiele osób gościnnych: Magda Świder, Natalia Skoczylas, Klaudia Kryńska, Anna Huminiak, Kalina Kabat, Alex Gierlińskie.
Edukacja antydyskryminacyjna – podręcznik trenerski TEA: https://tea.org.pl/publikacje/podrecznik2023/

Odcinek powstał w ramach projektu Lokalni/e Sojusznicy/czki Globalnej Solidarności. Projekt jest finansowany przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy EOG i Funduszy Norweskich w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny. Zobacz pozostałe działania projektowe na stronie: https://www.pah.org.pl/lokalnie-globalnie.

36. Czy w aktywizmie jest miejsce na dobrostan?

W tym odcinku rozmawiamy m.in. o indywidualnych, kolektywnych i systemowych czynnikach wypalenia w aktywizmie. Naszą rozmówczynią jest Natalia Sarata, ekspertka od dobrostanu i wypalenia w sektorze pozarządowym, założycielka Fundacji RegenerAkcja.

Odcinek powstał w ramach projektu Lokalni/e Sojusznicy/czki Globalnej Solidarności. Projekt jest finansowany przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy EOG i Funduszy Norweskich w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny. Zobacz pozostałe działania projektowe na stronie: https://www.pah.org.pl/lokalnie-globalnie.

37. O granicach żartu z Olgą Drenda

Rozmowa z Olgą Drenda na temat poprawności politycznej, poczuciu humoru, grupach mniejszościowych i piosenki zespołu Big Cyc. Sprawdź książkę “Słowo humoru” Olgi Drendy oraz filmik PAH o poprawności politycznej: https://youtu.be/MWhtqg8KXF8

Odcinek powstał w ramach projektu Lokalni/e Sojusznicy/czki Globalnej Solidarności. Projekt jest finansowany przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy EOG i Funduszy Norweskich w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny. Zobacz pozostałe działania projektowe na stronie: https://www.pah.org.pl/lokalnie-globalnie.

38. Sojusz na rzecz sprawiedliwości rasowej w Polsce

Rozmowa z Margaret Amaka Ohia-Nowak i Agnieszką Bułacik z Alliance for Black Justice in Poland / BJP. Z odcinka dowiesz się m.in. czym jest ten sojusz, w jakich okolicznościach powstał oraz jak można wspierać jego działania.

Media społecznościowe:
https://www.facebook.com/BlackJusticePL
https://www.instagram.com/blackjusticepl
kontakt: office@blackjustice.org.pl 

Odcinek powstał w ramach projektu Lokalni/e Sojusznicy/czki Globalnej Solidarności. Projekt jest finansowany przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy EOG i Funduszy Norweskich w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny. Zobacz pozostałe działania projektowe na stronie: https://www.pah.org.pl/lokalnie-globalnie.

39. Procedury i realia uchodźcze w Polsce

Odcinek to rozmowa z dwójką ekspertów: Łukaszem Lewandowskim, prawnikiem Fundacji Emic oraz Sarianem Jaroszem, koordynatorem badań Konsorcjum Migracyjnego, a także współzałożycielem Queers Without Borders. W rozmowie wspominamy o badaniu „Gdzie teraz jesteśmy? Organizacje społeczne a kryzysy humanitarne w Polsce” https://konsorcjum.org.pl/raport-gdzie-teraz-jestesmy/ oraz raporcie „Narracje humanitarne o wojnie w Ukrainie” https://konsorcjum.org.pl/raport-narracje-humanitarne-o-wojnie-w-ukrainie/. Wideoeseje PAH:- Narracje o migracjach cz. 1. O lęku i jego skutkach https://youtu.be/GUGOP1AZ35Y?si=LeCdTf-RKvJnIh5B – Narracje o migracjach cz. 2. O trzech niekompletnych narracjach https://youtu.be/5osVdWrouVs?si=6NZ2gc8em23E7EGc

Odcinek powstał w ramach projektu Lokalni/e Sojusznicy/czki Globalnej Solidarności. Projekt jest finansowany przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy EOG i Funduszy Norweskich w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny. Zobacz pozostałe działania projektowe na stronie: https://www.pah.org.pl/lokalnie-globalnie.

40. W poszukiwaniu optymizmu i/lub nadziei

Gościnne wypowiedzi:

  • Bartek Przybyszewski i Mateusz Witkowski z podcastu Podcastex
  • Marta Nowak i Magdalena Malińska z podcastu Czułe punkty
  • Katarzyna Pilitowska z Domu Przyrody i Kultury, który organizuje Biologiczne Szkoły Lasu
  • Maria Kowalewska, nauczycielka i aktywistka inicjatywy Wolna Szkoła

Polecane książki:

  • „Aktywna nadzieja” Joanna Macy, Chris Johnstone
  • „Nadzieja w mroku” Rebecca Solnit
  • „Homo Sapiens. Ludzie są lepsi, niż myślisz” Rutger Bregman

Odcinek powstał w ramach projektu Lokalni/e Sojusznicy/czki Globalnej Solidarności. Projekt jest finansowany przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy EOG i Funduszy Norweskich w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny. Zobacz pozostałe działania projektowe na stronie: https://www.pah.org.pl/lokalnie-globalnie.

41. Narracje w książce „Krwawy kobalt”

W tym odcinku rozmawiamy o książce Sidarta Kary „Krwawy kobalt. O tym, jak krew Kongijczyków zasila naszą codzienność”. Odcinek współprowadzony przez Krysię Lewińską, która jest aktywistką, trenerką edukacji globalnej i nauczycielką. Współprowadzony przez Krysię profil na Instagramie: https://www.instagram.com/drogi.wolne

W odcinku wspominamy książkę Artura Domosławskiego, pt. Wykluczeni oraz firmę Fairphone. 

Linki do kopania głębiej:
https://youtu.be/iTKKpW9Of0A?si=6EbGMWsxSXpUHkpq
– https://globalna.ceo.org.pl/materialy/problem-z-eksportem-metali-rzadkich-z-demokratycznej-republiki-konga/

42. Jedzenie ma (globalne) znaczenie

Jedzenie ma (globalne) znaczenie – czyli o tym jak żywność wpływa na świat. W tym odcinku rozmawiamy o jedzeniu: o tym skąd się bierze, jak jest produkowane i o różnych sposobach jego pozyskiwania. Przyglądamy się klimatycznym, etycznym i społecznym aspektom naszych wyborów żywieniowych i opowiadamy o możliwych rozwiązaniach z perspektywy konsumentek_ów. Nie sposób mówić o jedzeniu bez tych, którzy je tworzą, ale bez obaw – taki odcinek też się pojawi. 

Jeśli chcecie wiedzieć więcej, zapraszamy tu: 

Już wkrótce kolejne odcinki

Dane są podawane dobrowolnie, ale są konieczne do przekazania darowizny za pośrednictwem PayU.
Darowiznę można przekazać także bez pośrednictwa PayU za pomocą przelewu tradycyjnego, sprawdź numer rachunku tutaj.