Objawy stresu, takie jak drażliwość, wybuchy gniewu, problemy ze snem czy wycofanie, pojawiają się już u najmłodszych, a w okresie dojrzewania mogą się pogłębiać i prowadzić do długotrwałych skutków zdrowotnych.
Dzieci w wieku od 0 do 3 lat
Kiedy dziecko cierpi na lęk separacyjny, brak rodziców, nawet przez kilka czy kilkadziesiąt minut, staje się dla niego bardzo stresującym doświadczeniem. W przypadku młodszych dzieci stres w życiu może objawiać się problemami somatycznymi, takimi jak częste bóle brzucha czy kłopoty ze snem. Objawy stresu u dzieci w tym wieku obejmują także wybuchy gniewu i trudności w uspokajaniu się.
Dzieci w wieku od 4 do 7 lat
Stres u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym objawia się często drażliwością, wybuchami gniewu, a także wycofaniem i trudnościami w nawiązywaniu relacji z innymi ludźmi. Badania pokazują, że liczba przypadków stresu w tej grupie wiekowej wzrasta, gdy dziecko często doświadcza problemów rodzinnych lub gdy są przed nim stawiane zbyt wysokie wymagania w szkole.
Dzieci w wieku od 8 do 12 lat
Dzieci w tej grupie wiekowej stają przed wieloma wyzwaniami związanymi z relacjami z rówieśnikami i nauką, co może prowadzić do stresu szkolnego. Stres w życiu dziecka w wieku 8-12 lat może wpływać na jego rozwój psychiczny oraz rozwój inteligencji emocjonalnej. Objawy stresu u dzieci w wieku szkolnym mogą obejmować drażliwość, problemy ze snem oraz niepokój. W sytuacjach stresowych dziecko będzie miało trudności z radzeniem sobie z niepokojem bez wsparcia dorosłych. Dlatego warto wspólnie poszukać skutecznych sposobów redukcji stresu.
Młodzież w wieku od 13 do 17 lat
W Polsce 14% młodzieży doświadcza objawów długotrwałego stresu, który może wpływać na ich funkcjonowanie i zdrowie psychiczne. Stres u młodzieży jest bardziej złożony, ponieważ nastolatkowie mierzą się z presją związaną z tożsamością, nauką, a także w relacjach społecznych. Objawy stresu u nastolatków mogą obejmować apatyczność, izolację, wybuchy gniewu, a także sięganie po niezdrowe mechanizmy radzenia sobie, takie jak używanie substancji psychoaktywnych.